Miten käsitellä myyntipelkoa?

Feb 17, 2025
Myyntipelko

Tunnistatko itsesi tästä tilanteesta?

Olet juuri nostanut puhelimen korvallesi, sydän hakkaa ja kätesi hikoavat. Mielessäsi vilisee kysymyksiä: ”Entä jos en osaa vastata asiakkaan kysymyksiin?” ”Mitä jos hän sanoo ei?” Myyntipelko voi tuntua ylitsepääsemättömältä esteeltä, mutta todellisuudessa se on vain ajatusmalli, jonka voi murtaa.

Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Se hermostunut olo ennen puhelua, epävarmuus ennen asiakastapaamista, pelko torjutuksi tulemisesta. Myyntipelko voi lamaannuttaa ja saada sinut välttelemään juuri niitä asioita, jotka voisivat viedä sinut ja liiketoimintasi eteenpäin. Mutta hyvä uutinen on: myyntipelko ei ole pysyvä osa sinua. Se on opittu reaktio – ja siitä voi oppia pois.

 

Miten käsitellä myyntipelkoa?

Ensimmäinen askel on ymmärtää, mistä myyntipelko kumpuaa. Usein se juontaa juurensa uskomuksista, joita olemme omaksuneet myynnistä ja itsestämme. Ehkä koet, että myyminen on tyrkyttämistä tai että asiakkaat eivät halua kuulla sinusta. Ehkä pelkäät epäonnistumista, koska yhdistät sen henkilökohtaiseen arvoosi. Näitä ajatuksia kannattaa pysähtyä tutkimaan. Kysy itseltäsi: ”Onko tämä todella totta, vai onko tämä vain pelon ääni päässäni?”

Muistan itsekin ensimmäiset myyntipuheluni. Minut valtasi suunnaton pelko ja epävarmuus ”luurikammo”, käteni tärisivät, ääneni oli epävarma, ja odotin koko ajan, että asiakas vain keskeyttäisi minut ja sanoisi ”ei kiitos”. Kun sain ensimmäiset torjunnat, tuntui kuin olisin epäonnistunut ihmisenä. Mutta ajan myötä opin ymmärtämään, että jokainen ei-vastaus oli vain askel kohti seuraavaa mahdollisuutta. Kun muutin ajattelutapani ja keskityin vain siihen, miten voisin auttaa asiakasta, puhelut alkoivat sujua huomattavasti paremmin.

 

Tutustu myös: Myynnin ABC -verkkokurssi

 

Seuraavaksi, käännä ajattelusi toiseen suuntaan. Myynti ei ole tyrkyttämistä – se on auttamista. Asiakkaasi ei ole vihollinen, vaan ihminen, joka saattaa kaivata juuri sitä ratkaisua, jota sinä tarjoat. Kun keskityt arvoon, jonka tuotat asiakkaalle, myynti muuttuu keskusteluksi. Sinun ei tarvitse vakuuttaa ketään ostamaan väkisin. Riittää, että kuuntelet, ymmärrät asiakkaan tarpeet ja kerrot, miten voit auttaa.

Harjoittelu on avain rohkeuden kasvattamiseen. Mieti: mikä on pienin askel, jonka voisit ottaa tänään? Ehkä lähetät yhden viestin potentiaaliselle asiakkaalle tai soitat yhdelle ihmiselle ilman odotuksia. Muistan itse, kuinka vaikealta ensimmäiset asiakastapaamiset tuntuivat, mutta päätin, että jokainen keskustelu on oppimiskokemus. Kun olin epävarma, kirjoitin ylös jokaisen tapaamisen jälkeen, mikä meni hyvin ja mitä voisin parantaa. Näin sain konkreettisia askelia kehittymiseen.

 

Miten pääset myyntipelosta eroon?

  1. Määrittele pelkosi tarkasti – Kirjoita ylös, mikä myyntitilanteissa jännittää eniten. Näin pystyt kohtaamaan pelkosi tietoisemmin.
  2. Mieti, miten voit auttaa asiakasta – Kun siirrät huomion pois itsestäsi ja keskityt asiakkaan tarpeisiin, myynti muuttuu luonnollisemmaksi.
  3. Harjoittele säännöllisesti – Pienetkin onnistumiset rakentavat rohkeutta. Aloita esimerkiksi ystävien tai tuttujen kanssa.
  4. Kehitä ajattelutapaasi – Näe myynti leikkinä, jossa jokainen keskustelu on mahdollisuus oppia.
  5. Pidä kiinni onnistumisistasi – Kirjaa ylös myyntitilanteita, joissa olet onnistunut ja palaa niihin silloin, kun epävarmuus iskee.
  6. Aloita soittamaan kolme (3) puhelua päivässä – Ota yhteyttä uusiin asiakkaisiin, pidä yllä jo olemassa olevia asiakassuhteita, tarjoa ratkaisuita ja kysy kauppaa.

 

Haluatko lisää vinkkejä?

Liity sähköpostilistallemme saadaksesi vinkkejä!

Liity tästä Vahva mieli - vaikuttavat teot yhteisö


Tarvitsetko henkilökohtaista valmennusta?

Ota yhteyttä ja sovitaan maksuton alkukeskustelu! [email protected]

 

Muista, että et ole yksin. Jokainen hyvä myyjä on joskus pelännyt myyntiä, minäkin– mutta jokainen hyvä myyjä on myös oppinut kulkemaan pelon läpi. Sinäkin voit!

Jutta

Liity mukaan Vahva mieli, Vaikuttavat teot -yhteisöömme

Tulet pääsemään mukaan verkostoon, jossa jaamme tietoa, vinkkejä, ajankohtaista asiaa mielen ja kehon hyvinvoinnista sekä myynnin ja markkinoinnin maailmasta. Nämä yhdistettynä on mitä mielenkiintoisin kombo.

Pysy kuulolla!